Geschiedenis en hoe het kan lopen.

 

Waarom een Fiat barchetta.

 

 

Ergens in 1995 (ik weet niet precies wanneer) was ik op München airport om een kennis op te halen toen mijn aandacht getrokken werd door een enorme heisa met veel hoempa pa muziek. Mijn nieuwsgierigheid overwon en ik ben gaan kijken wat er gebeurde.

Onder een oranje doek werd een sportauto gepresenteerd een "Fiat barchetta" met geïntegreerde deurklinken wauw. Vanaf dat moment was ik verkocht aan deze auto.

 

Na 25 jaar in Italië op vakantie te zijn geweest en vanaf dat moment elk jaar weer schuimbekend terug rijdend naar huis in mijn eigen auto heb ik in 2015 de knoop doorgehakt en er eentje uit 2000 (31-03-2000) in het zwart (Nero SM.B/B HWB 601) aangeschaft met volgnummer 00047232 met 132000km op de teller samen met mijn zoon Bjorn, de rest volgt hieronder in de beschreven punten met bijbehorende foto reportage.

Even ter info, in het Italiaans is het gebruikelijk om ch uit te spreken als een k dus een barchetta spreek je uit als barketta en dit betekend dan weer bootje. Ook wel een beetje vreemd is dat "barchetta" geschreven word met een kleine letter b geen hoofdletter B.

 

Omdat het wagenpark een beetje uit de hand liep (Lease wagen van mij / Toyota Aygo van mijn vrouw / Ford ka van mijn zoon en een bedrijfsauto) heb ik het besluit genomen om de achterzijde van mijn garage er uit te slaan en hier een sectionale poort in te plaatsen zodat een auto tijdelijk de tuin in kon, dit was zo wie zo al jaren een wens.


Eerst de aankoop en vervolgens ktsching€ ktsching€.


 

Klussen en werkjes en wensen die hebben/gaan plaatsvinden.

 

            Even ter informatie de hier beneden uitgevoerde klussen heb ik allemaal kunnen uitvoeren met behulp van het barchetta forum hier is nagenoeg alles over welke klus dan ook te vinden.

 

 

1e       barchetta 2000ender gekocht in Maastricht voor 3750€, volgens de verkoper (Van Sebillen Maastricht) was hij niet overgespoten maar de verf op de rubbers en de lopers beneden op de onderzijde van van de achterspoiler verried dat hij zeker was overgespoten ook dat na een jaar zelfs de blanke lak nu nog zacht is, maar bij de garage doen ze alsof hun neus bloed en gaven aan dat zat ze hier op al die jaren nog nooit van hadden gehoord "Heel vreemd voor een doorgewinterde garagehouder als Sebillen maar ok".

            Auto had 132000 op de teller met een rekeningoverzicht dat een jaar eerder de distributie riem vervangen

            was bij een plaatselijke Fiat dealer voor 993€ met alles wat erbij hoort, nieuwe uitlaat nieuwe banden nieuwe accu en een bijna lege tank, al met al netjes afgeleverd

 

2e       Eerst lekker getoerd met hem tot de eerste regenbui toen bleek dat het ruiterwisser mechanisme stuk was,

           Na een bezoek aan Henk in Nuenen en 125€ armer stond mijn eerste barchetta klus voor de deur na wat speurwerk op het

           fiatbarchetta forum en wat wilskracht lukte dit soepel en mijn eerste klus was opgelost. (teller staat op 3875€).

 

3e       Tijdens mijn bezoek aan Henk voor de ruitenwis installatie viel mijn blik op een soft-top deze was nog als

           nieuw en de mijne niet zo zeer meer, dus 250€ verder en een zaterdag en zondag knutselen was ook dit varkentje

           gewassen. (teller staat al op 4125€).

 

4e        Henk had al eens gevoeld onder de spatborden en gaf aan dat hij verdacht opgelapt was wat mij toch wel zorgden baarde en na wat speurwerk ben ik toen uitgekomen bij Gert in Andelst die ik dan ook bezocht heb met als resultaat een volledige roestoratie twee binnen spatborden moesten vernieuwd of nieuwe gemaakt worden links en rechts voor onder de balken was ook roestvorming geconstateerd. De voorbereidingen het verwijderen van de tectyl en het demonteren van het interieur heb ik zelf voor mijn rekening genomen.

 

5e        Het interieur verwijderen was een leuke klus maar de tectyl verwijderen was een grote K klus drie vrijdagen en twee zaterdagen met een verfkrabber en houtbeitel maar ok, ik kon bij neef Kai gebruik maken van zijn brug anders lukt dit nooit. Na deze K klus auto naar Gert gebracht.

 

6e        Na twee dagen belde Gert me met de mededeling dat er toch wel het een en ander aan de hand was met name de spatborden waren volgens Gert door een schoenmaker gerepareerd en Gert vond dat zulke mensen die zo een werk afleveren niet meer vrij op straat mochten lopen (heel netjes uitgedrukt), maar ok Gert heeft toen een week met twee man aan mijn barchetta gewerkt niet alleen een roestoratie maar ook nog wat kleine klussen en 2250€ later was hij weer van mij. Super tevreden trouwens alleen ik zou nog wat foto’s hiervan van hem krijgen maar dat is nog niet gelukt. (teller staat op 6375€).

 

7e        Auto opgehaald en thuis weer helemaal in elkaar gezet wat uiteraard ook weer leuk werk was.

 

8e        Een nieuw rood leder interieur in Drachten gekocht voor 650€ en uiteraard ook weer zelf gemonteerd, twee stoelen – deurbekleding -  armleuningen – stuur – achterwand gewoon super. (teller staat op 7025€).

 

9e        Middenconsole gedemonteerd geschuurd en met velgenverf 15€ gespoten en afgewerkt met blanke lak ook geslaagd.

 

10e      Nieuw doek in windscherm 15€ gedaan ook dit was wederom goed gelukt.

 

11e      Lampen gedemonteerd en zoals op het forum beschreven via de oven methode volledig gedemonteerd ook dit was een    

            behoorlijke K klus (1/2 dag per lamp) maar na het spuiten en weer in elkaar monteren had ik hier zeker geen spijt van ook super 20€.

 

12e      Auto door een liefhebber helemaal laten polijsten en waxen volgens mij heeft dit ding nog nooit zo hard geblonken 80€.

 

13e      Bezoek aan Meguier te Baarn om mijn lak te laten beoordelen, ik was bang dat na het overspuiten de blanke lak was overgeslagen maar dit bleek niet zo gelukkig dus, trouwens voor iedereen aan te bevelen zo een workshop heel leerzaam en zelfs leuk.

 

14e      Zelf een nieuw windscherm ontworpen voor snelmontage op het voorraam met oude onderdelen van het eerder gekocht reserve dakje bij Henk zie punt 3 (gezien bij een Mercedes SLE met een AirCap system).

 

15e      Remklauwen rood gemaakt met Hammerite.

 

16e      Wens is om meer te leren van de motor techniek.

 

17e      Wens is om het motor compartiment te reviseren/optimaliseren.

 

18e      Weekeind naar Duitsland (Eifel) geweest om de auto eens goed te testen dit heeft mijn vermoeden bevestigd hij loopt super/snel/pittig/geruisloos en volgens mij zuinig 12,5 liter op de 100Km. uiteraard ook even getest wat hij kon maar ik kon niet, De bijrijdster werd zenuwachtig en begon (zij) te trillen bij 190 dus zijn top heb ik nog niet gezien en gevoeld.

 

19e     Ben terug geweest bij garage van Sebillen in Maastricht in verband met de slechte lak maar deze gaven geen gehoor meer, volgens mij is de blanke lak niet uitgehard ook zie je dat er kringetjes in zitten van een schuurmachine dus ik denk dat ook deze klus gedaan is door de door Gert bedoelde schoenmaker zie punt 6.

 

20e     Persoonlijk ben ik altijd onder de indruk geweest van een iets zwaarder geluid, dus was het even zoeken naar een goede oplossing en deze heb ik gevonden in een Imasef sport uitlaat deze koste me inclusief montage beugels en bouten 295€ de teller staat inmiddels op 7025€ plus 295€ van deze uitlaat op 7420€.

 

21e     Via marktplaats een kofferrekje gekocht samen met vier ZAP velgen met Michelin banden met nog 5 mm profiel voor 250€ gewoon voor de fun de teller komt hierdoor op 7675€ maar de velgen worden waarschijnlijk niet gebruikt en gaan waarschijnlijk de verkoop in.

 

22e     Via marktplaats een grijs kofferbak deksel met derde remlicht gekocht voor 100€ deze zal wel nog zwart gespoten moeten worden de teller loopt door tot 7775€.

 

23e     Nieuwe voorruit laten plaatsen oude was niet meer door te kijken en er was een behoorlijke steenslag met een grote barst die in het zicht zat (verzekering).

 

24e      Wens is om er veel plezier eraan te beleven en een keer naar haar/zijn geboorteland te toeren.

 

Klik hier om de beschreven foto's te bekijken.

 

 

Terug naar boven.

Terug naar home.

 


 

 

Leuke site's om te bezoeken.

 

barchetta forum.

ASA Andelst.

barchettaparts Nuenen.

Meurs Kerkrade.

 

barchetta club NL.

 

Terug naar boven.

Terug naar home.

Ideeën of vragen mail me.